* Rüdiger
Safranski, Hölderlin. Biografie van een mysterieuze dichter |
|
||
|
|
|
|
|
Amsterdam, AtlasContact, 2020 312 p., ISBN
9789045040875, € € 27,50 |
||
De botsing van de Romantiek op de Verlichting heeft het fundament
gelegd voor de moderne mens bij wie verstand en emotie met elkaar vechten om
voorrang. Moet je het verstand laten spreken of juist je gevoel volgen? Ook
onze visie op kunst komt er vandaan. Is kunst niet de allerindividueelste
expressie van een allerindividueelste emotie? Zonder filosoof Immanuel Kant,
schrijver Johann Wolfgang von Goethe en romantici als Friedrich Hölderlin
waren dat ongerijmde vragen. De
Verlichting bracht de Romantiek voort. Kant had laten zien, dat de manier
waarop we naar de wereld om ons heen kijken onze kennis kleurt. Daarom ook
was objectieve kennis over God niet mogelijk. Daar reageerden de romantici
op. Ze richtten zich op gevoel en emotie, op hun ‘absolute ik’. Ze trokken
zich terug om te luisteren naar hun innerlijke stem. Wat ze hoorden, zetten
ze vervolgens om in kunst. Emotie,
de kunst, moest het goddelijke tot uitdrukking brengen en de absolute
waarheden aanleveren, waartoe het verstand sinds de filosofie van Kant niet
meer in staat werd geacht. Niet anders verging het de invloedrijke Duitse
romanticus Friedrich Hölderlin (1770-1843). Over
Hölderlins ‘goddelijk vuur’ heeft de filosoof Rüdiger Safranski een biografie
geschreven. Wie zijn
eerdere werk kent weet dat de schrijver Safranski een voortreffelijke pen
heeft. Van de filosoof Safranski weten we dat hij zeer vertrouwd is met de
romantische periode. Tussen 2009 en 2019 verschenen van zijn hand een studie
over de Duitse romantiek, over de vriendschap tussen Goethe en Friedrich
Schiller, een portret van de wonderlijke schrijver E.T.A. Hoffmann en een
kostelijke Goethe-biografie.* Daarom
heeft deze levensbeschrijving van Hölderlin amper een aanbeveling nodig, maar
toch moet het worden gezegd. Safranski heeft een ogenschijnlijk onmogelijke
opgave tot een goed einde gebracht. Safranski
is opnieuw een meester gebleken in het duiden van zware filosofie en oversizede denkconstructies. Treffend
weet hij essentiële zaken helder samen te vatten. Hölderlins in poëzie
omfloerste afscheid van het christelijke geloof en enthousiasme voor de
Franse revolutie omschrijft Safranski trefzeker in een beknopte zin: ‘De
republiek is de doordeweekse vorm van de zondags verlossing.’ Beter kan het
niet. En al
zijn ook nu heel wat openstaande vragen over Hölderlins leven onbeantwoord
gebleven, de auteur is er in geslaagd om leven en werken en de tijdgeest van
de romantiek in een overtuigend verband samen te brengen. Daarbij gaat
Safranski niet voorbij aan de dramatische historische periode, waarin
Hölderlin als kunstenaar volwassen werd: de Franse Revolutie en de
Napoleontische veroveringsoorlogen. Ook Friedrich Hölderlin was gegrepen door de tijdgeest,
lezen we bij Safranski. De
culturele, filosofische en politieke omwentelingen van zijn tijd besprak de
beginnende dichter met zijn medestudenten en kamergenoten Georg Hegel en
Friedrich Schelling. Net als Hölderlin studeerden ze aan een
predikantenopleiding en waren ze hoogst geïnteresseerd in het absolute. En
net als Hölderlin gingen ze nooit de kansel op om het woord Gods te prediken.
Hegel en Schelling groeiden uit tot de grootste filosofen van hun tijd.
Hölderlin op zijn beurt groeide uit tot Duitslands grootste romantische
dichter. Op Kant
gaf Hölderlin zijn eigen artistieke antwoord, vertelt Safranski, en daarbij
wordt duidelijk dat de romantici helemaal geen wereldvreemde lieden waren,
maar juist op de draad van de tijd zaten. De Franse revolutie was in
Hölderlins dichtwerk aanwezig. Vrijheid, gelijkheid en broederschap waren ook
zijn thema’s. Hölderlin
richtte zich op de dichtkunst als instrument om de waarheid over mens en
wereld en ‘de goden’ mee te delen. Wat dat laatste betreft, ziet Safranski in
de poëzie van Hölderlin een voorloper van het dionysische denken van de
‘filosoof met de hamer’, Friedrich Nietzsche, die met Hölderlins gedichten goed
bekend was. Maar Hölderlins invloed reikte verder. Ook de filosoof Martin
Heidegger liep met de dichter weg. Zozeer zelfs dat hij de archaïsche
schrijfwijze ‘seyn’ voor ‘sein’ (zijn) van Hölderlin overnam. Sommige commentatoren
hebben Hölderlins tragische leven tot het prototype voor de romantische
kunstenaar gemaakt, wat ook vandaag nog veel mensen zal aanspreken. De
kunstenaar is iemand die lijdt aan het streven naar artistieke volmaaktheid,
die er zelfs aan onderdoor gaat maar niet anders kan. Safranski roert dat
punt nuchter en zakelijk aan. Duidelijk
wordt wel dat Hölderlin tot ongeveer zijn dertigste probeerde om zijn
bestemming in het leven te vinden, maar dat hij langzaam het spoor bijster
raakte. Na een verloren liefde, na een periode van toenemende rusteloosheid,
verwarring en zelfverwaarlozing volgde het psychiatrische ziekenhuis en
daarna 35 jaar ‘thuiszorg’. In die laatste periode schreef Hölderlin nog wel
wat gelegenheidsgedichten, maar alleen als zijn bezoekers daar om vroegen. Die
laatste gedichten zijn in tegenstelling tot veel van het vroegere werk goed
te vatten. Het werk uit de periode dat de dichter zijn grip op het leven
begon te verliezen zijn toch vooral puzzels verpakt in raadsels. In de handen
van Rüdiger Safranski worden ze samen met het vroege werk – gedichten, de
briefroman Hyperion, vertalingen en
toneelstukken – boeiend en treffend tot leven gewekt. Daarbij zijn enkele van
Hölderlins mooiste gedichten volledig en in vertaling weergegeven.** * Deze boeken zijn op
voorraad bij uitgever Atlas Contact. ** Hölderlins
gedichten zijn trouwens in het Nederlands vertaald. Ze zijn bij uitgeverij Athenaeum uitgegeven en nog
verkrijgbaar. |
|||
|
|||