* Aristoteles, Politica |
|
||
|
Groningen 2012 368 p. ISBN
9789065540041 € 38,75 |
|
|
* Het
politieke dier. De herontdekking van een soort |
|
||
|
J.H. Blok, Midas Dekkers e.a. Groningen 2010 96 p. ISBN
9789065540355 € 12,95 |
|
|
*
Tijdschrift ‘Filosofie’: Democratie |
|
||
|
Filosofie jrg. 22, afl. 6 Antwerpen 2012 ISSN 2034-1229 € 9,90 (los
nummer) |
|
|
Onlangs verscheen bij de Historische Uitgeverij de
eerste vertaling in het Nederlands van Aristoteles’ Politica. Het was een even heuglijke
als opmerkelijke gebeurtenis, want wie ook maar even door dit boek heen
bladert en links en rechts een alinea wegleest, gaat zich verwonderen.
Tenminste twee zaken geven daartoe aanleiding. Allereerst bevreemdt het dat zo’n invloedrijk werk als
de Politica van Aristoteles nooit
eerder vertaald werd. En dit terwijl het boek toch vanaf de middeleeuwen zijn
invloed in de Westerse wereld heeft doen gelden. Zo heeft de Franse filosoof Montesquieu
zijn trias politica –
de voor de democratie zo essentiële en fundamentele scheiding van de
staatsmachten – aan Aristoteles ontleend. Op de tweede plaats is er de inhoud van de Politica. Aristoteles leefde en werkte
bijna 2500 jaar geleden, wat uiteraard doorklinkt in de details. Zo spreekt
deze Griekse filosoof zonder blikken of blozen over slaven die geen
deelhebben aan de politieke macht. Ook worden vrouwen uitgesloten van enige
beslissingsbevoegdheid, al zijn ze van nature gelijk aan de man. Deze en andere
anachronismen worden niettemin teniet gedaan door de vragen die Aristoteles
zichzelf en zijn lezers stelt. Die vragen zijn ook de onze, wanneer wij
bijvoorbeeld nadenken over het doel en de aard van onze democratie, populisme
en de gevaren van de democratische staatsvorm en de bedreigingen voor de
democratie. De antwoorden die de Griekse filosoof zijn lezers
ongeveer vijfentwintig eeuwen later voorlegt, zijn nog altijd relevant en
moedigen aan tot verder denken. Dit werd trouwens al enigszins duidelijk door
de verwijzing naar Montesquieu in een eerdere alinea. Deze vertaling van de Politica, die geslaagd mag heten, wordt voorafgegaan door een
flinke algemene inleiding op leven en werken van Aristoteles. Bovendien zijn
de acht boeken van de Politica voorzien
van afzonderlijke inleidingen, een verklarende woordenlijst, naam- en
zaakregisters en een bibliografie. Ze maken deze vertaling extra waardevol. Het politieke
dier is een essaybundel, die in 2010 door de Historische
Uitgeverij werd uitgegeven. Filosofen en denkers staan stil bij de Politica van Aristoteles en leveren
met hun bijdragen een goede, eerste kennismaking met het politieke denken van
deze nog altijd actuele filosoof. Hun
uitgangspunt was een treffend citaat uit de Politica, boek I, hoofdstuk 2: ‘Van huishouden via dorp naar
polis’, dat op de achterflap staat afgedrukt. Daar karakteriseert Aristoteles
de mens (de man?) als een soort tussenwezen tussen het dier en de goden. De
filosoof lijkt dan niet alleen tot uitdrukking te brengen dat de gemeenschap
een voorwaarde is om echt mens te kunnen zijn, maar dat de mens er bovendien
zijn roeping vindt. Hij is verantwoordelijk voor de samenleving, waarin hij
leeft. Want de mens staat onder noch boven de samenleving. Hij hoort er
midden in te staan: Wie daarentegen niet in
staat is deel te nemen in een gemeenschap, of daaraan geen behoefte heeft
omdat hij zichzelf genoeg is, maakt geen deel uit van een polis, en is dus
ofwel een beest of een god. Tijdschrift Filosofie
heeft de laatste aflevering van jaargang 2012 gewijd aan het thema
‘democratie’. In vier inleidingen wordt met name de Nederlandse en Belgische
politieke actualiteit belicht. De auteurs vragen bijvoorbeeld naar de
legitimering van de democratie, de relatie tussen populisme en democratie en
de vraag wie de bewakers van de democratie zijn (zijn dat de politici of de
burgers zelf?). Een laatste artikel geeft een kritische analyse van elektronische
stemwijzers, die door de auteurs ‘electorale kijkdozen’ worden genoemd. Meest toegankelijk en meest fundamenteel lijkt het
artikel ‘De paradox van de democratie’ van Guy Quintelier. Quintelier
bespreekt de paradox van de democratie, zoals die door Karl Popper in zijn Open samenleving en haar vijanden werd
verwoord. Kan de democratie bij meerderheidsbesluit worden afgeschaft en
ingeruild voor bijvoorbeeld een tiran, zo luidde Poppers vraag. Moeten we
daarin meegaan? Of moeten we er juist tegen ingaan, uit naam van de
democratie? Quintelier gaat in op de basisprincipes van de
democratie: Liberté, Egalité, Fraternité en Tolérance (vrijheid, gelijkheid,
broederschap en tolerantie, handig afgekort tot LEFT). En wat voor de
democratie in het algemeen geldt, blijkt ook waar voor haar basisprincipes. De paradox van de democratie wordt echter niet alleen
zichtbaar, wanneer de principes als zodanig worden afgeschaft, aldus Quintelier.
Ook wanneer vrijheid, gelijkheid, broederschap en tolerantie lege begrippen
blijven of wanneer een meerderheid bijvoorbeeld één bepaalde invulling van
een principe voor eens en voor altijd wil afdwingen, dan is de democratie in
gevaar. In een democratie moeten we er juist mee (leren) leven
dat de spanning tussen individuele keuzes (concrete invullingen van een
principe) en op meerderheid gebaseerde keuzes onoplosbaar is. Wanneer
bijvoorbeeld de vrijheid absoluut is, krijgt het recht van de sterkste de
overhand en worden de zwakkeren aan de macht van een tiran onderworpen. Maar
wordt bij meerderheidsbesluit de vrijheid afgeschaft of tot in de kleinste
details gedefinieerd, ontstaat het gevaar van individuele onvrijheid. Toch zal in de alledaagse democratische praktijk de ene
keer een keuze meer richting het individu uitvallen, een andere keer meer richting
de samenleving. Tegelijkertijd blijft geweld in uitzonderlijke gevallen
toegestaan: om de democratie te verdedigen of om haar ingang te doen vinden. |
|||